• Dugnadskomiteen

Dugnadskomiteen er en gruppe foresatte som arrangerer og gjennomfører dugnad i barnehagen 2 ganger i året, eller etter behov. Komiteen er bestående av en foreldrerepresentant fra hver avdeling.

• Styret

Styret har arbeidsgiveransvaret for barnehagen og har det overordnede ansvaret for driften av bhg i henhold til over og forskrifter. Barnehagen daglige leder er arbeidsgivers representant i barnehagen og har det daglig ansvaret for driften. Eierstyret i barnehagen er sammensatt av andelseiere/foreldre i barnehagen og velges på årsmøte som holdes i mars måned hvert år. Eierstyret skal bestå av inntil 6 medlemmer/andelseiere, hvorav 1 styreleder, , 3 faste styremedlemmer og 1 vararepresentant. I tillegg skal det velges en representant blant de ansatte.

• Velkommen

• OVERGANGEN BARNEHAGE- SKOLE

• Barnekonvensjonen

Barnekonvensjonen er en avtale mellom nesten alle land i verden. Der står det om hvordan alle barn i verden skal ha det. Norge har underskrevet barnekonvensjonen og gjort den til norsk lov. Barnekonvensjonen gir barn egne rettigheter, for eksempel rett til skole, helsehjelp, lek og fritid. En viktig rettighet er at barn skal bli hørt i saker som gjelder dem.

• Barnehageloven

Barnehagene hører under Kunnskapsdepartementet og reguleres gjennom lov om barnehager av 17. juni 2005 (barnehageloven). Departementet fastsetter rammeplan for barnehagen med retningslinjer for barnehagens innhold og oppgaver. Ifølge lovens § 1 skal barnehagen gi barn gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

• Rammeplanen for barnehager

Alle barnehager skal bygge sitt arbeid på det som står i Rammeplanen. Det betyr at det pedagogiske arbeidet i barnehagen skal være knyttet opp til Rammeplanens intensjoner, innhold og fagområder. ”Målet med rammeplanen er å gi styrere, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. Rammeplanen gir også informasjon til foreldre, eier og tilsynsmyndighet.”

• Måltid

I Barstad barnehage har vi fullkost.

• Foresatt i barnehagen

Foresatte i barnehagen.
    Alle som jobber i barnehage ønsker et foreldresamarbeid basert på åpenhet, tillit og respekt. Men på samme måte som at foreldre synes det er vanskelig å ta opp enkelte ting med barnehagen, kan det være vanskelig for personalet å ta ting opp med foreldre.

• Ny i barnehagen

Det kan være vanskelig å begynne i barnehagen, både for barn og foresatte. Barna må være uten mamma og pappas gode trygghet. Foresatte på sin side skal overlate ansvaret for barna til ”ukjente” voksne. De ansatte i barnehagen vil legge forholdene til rette for utvikling av trygghet og tillit mellom barn, foresatte og barnehagen. Barnehagen vil prioritere tiden slik at barn, foresatte og ansatte blir godt kjent med hverandre.